Karta ratownicza – pozornie zwykła kartka papieru wożona w samochodzie pozwala często skrócić czas akcji ratowniczej o 30 procent, o  6 – 9, często decydujących minut. Pozornie zwykła kartka papieru może uratować Ci życie. 

Co roku na polskich drogach prowadzone są tysiące akcji ratowniczych spowodowanych wypadkami drogowymi, w których by uratować życie pasażerów liczy się każda sekunda. Konstrukcja, wzmocnienia i systemy bezpieczeństwa pojazdów to zawsze wyzwanie dla grupy ratowniczej. Na drogach jeździ setki modeli samochodów i każdy jest inaczej skonstruowany. Karoserie samochodów mają wzmocnienia, które są bardzo różnie umiejscowione. Gdy nożyce natkną się na takie wzmocnienie – pękają. Znalezienie i odłączanie akumulatorów też wbrew pozorom nie jest łatwe. Podobnie ma się sprawa z poduszkami powietrznymi. Dlatego aby przyspieszyć wydobycie pasażerów z rozbitego pojazdu opracowano europejski system „Karta ratownicza pojazdu”.

Karta ratownicza („rescue sheet”) to zestandaryzowana informacja, która na karcie papierowej w formacie A4 przedstawia schemat pojazdu z zaznaczonymi najważniejszymi dla służb ratowniczych elementami umiejscowienia wzmocnień karoserii, rozmieszczenia poduszek bezpieczeństwa, czy też gazowych napinaczy pasów.

 

Odpowiednią dla modelu samochodu kartę  można wydrukować na kolorowej drukarce  i po złożeniu, umieścić w osłonie przeciwsłonecznej kierowcy.

Jednak dla bezpieczeństwa i uniknięcia pomyłek w identyfikacji właściwej karty organizatorzy akcji rekomendują zgłoszenie się po kartę do autoryzowanych punktów akcji

NALEPKA INFORMACYJNA

Służba ratownicza musi wiedzieć, że w samochodzie znajduje się Karta ratownicza. Temu służy umieszczenie na samochodzie specjalnej nalepki.

Nalepkę informującą należy przykleić od wnętrza pojazdu w lewym dolnym rogu szyby (od strony kierowcy).

Pamiętaj żeby nalepka nie ograniczała widoczności kierowcy.


Poniższa tabela odsyła do przygotowanych przez producentów pojazdów kart ratowniczych specyficznych dla danego modelu i roku produkcji. W większości marek karty ratownicze są dostępne dla pojazdów wyprodukowanych od roku 2001.  Pracujemy także nad tym aby Karty ratownicze zostały przygotowane także dla pojazdów starszych.

Wszyscy producenci pojazdów używają tych samych symboli na kartach ratowniczych.

Zobacz Standardowe symbole.

Uwaga!!! Prosimy upewnić się czy znaleziona Karta ratownicza odpowiada modelowi pojazdu. Karta ratownicza zawsze pokazuje maksymalną liczbę poduszek powietrznych dostępnych dla danego modelu. Nie ma znaczenia czy pojazd jest wyposażony w pełen zestaw poduszek powietrznych wskazanych w Karcie ratowniczej.

Marka Wersja polska
ABARTH Pobierz PDF
ALFA ROMEO Pobierz PDF
AUDI Pobierz PDF
BMW/MINI Pobierz PDF
CHEVROLET Pobierz PDF
CITROEN Pobierz PDF
CHRYSLER Pobierz PDF
DACIA Pobierz PDF
DAIHATSU Pobierz PDF
DODGE Pobierz PDF
FIAT Pobierz PDF
Fiat professional Pobierz PDF
FORD Pobierz PDF
HONDA Pobierz PDF
HYUNDAI Pobierz PDF
INFINITI Pobierz PDF
ISUZU Pobierz PDF
JAGUAR Pobierz PDF
JEEP Pobierz PDF
KIA Pobierz PDF
LADA Pobierz PDF
LAND ROVER Pobierz PDF
LANCIA Pobierz PDF
LEXUS Pobierz PDF
MAYBACH Pobierz PDF
MAZDA Pobierz PDF
MERCEDES Pobierz PDF
MITSUBISHI Pobierz PDF
NISSAN Pobierz PDF
OPEL Pobierz PDF
PEUGEOT Pobierz PDF
PORSCHE Pobierz PDF
RENAULT Pobierz PDF
SAAB Pobierz PDF
SCANIA Pobierz PDF
SEAT Pobierz PDF
SKODA Pobierz PDF
SMART Pobierz PDF
SSANGYONG Pobierz PDF
SUBARU Pobierz PDF
SUZUKI Pobierz PDF
TOYOTA Pobierz PDF
VW Pobierz PDF
VOLVO Pobierz PDF

Materiał opracowano na podstawie witryny: kartyratownicze.pl

Uprzejmie informujemy, że w związku z wejściem w życie nowych "Zasad organizacji ratownictwa medycznego w KSRG" oraz nowelizacji procedur ratowniczych została opracowana aplikacja działająca w systemie Android, zawierająca procedury z zakresu ratownictwa medycznego na poziomie kwalifikowanej pierwszej pomocy, poszerzone o opis wyjaśniający sposób wykonywania poszczególnych elementów wraz z ilustracjami obrazującymi prawidłowe techniki ratownicze.
Aplikacja zawiera także zdjęcia i opisy sprzętu ratowniczego wchodzącego w skład zestawów PSP R1i R2 oraz test obowiązujący do uzyskania tytułu ratownika.

Aplikacja podlega regularnemu aktualizowaniu zawartych danych, co automatycznie dostępne jest dla każdego użytkownika.

 Aplikacja jest dostepna za darmo i można ją pobrać na każde urządzenie z systemem Android  ze strony www.play.google.com wpisując Ratownik.

 Więcej informacji można znaleźć na stronie www.aplikacja-ratownik.pl

 

 Dane teleadresowe



Komenda Powiatowa Państwowej Straży Pożarnej 
w Nakle nad Notecią. 

Ul. Strażacka 3, 89-100 Nakło nad Notecią 

Tel. (52) 386 70 12, Fax. (52) 386 70 29 

E-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Strona WWW: www.psp.naklo.pl
NIP: 558-156-83-30 

 

Stanowisko Kierowania Komendanta Powiatowego PSP
w Nakle nad Notecią: 
Tel. (052) 386 70 10 oraz Telefon alarmowy: 998 lub 112

  • Oficer prasowy Komendanta Powiatowego PSP w Nakle nad Notecią: st. kpt. Paweł Przybylski
    Telefon komórkowy: 793 585 998,
    Telefon miejski: 52 386 70 31, fax: 52 386 70 29,
    Adres e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
  • Jednostka Ratowniczo - Gaśnicza w Nakle nad Notecią
    ul. Strażacka 3, 89-100 Nakło nad Notecią
    tel. (052) 386 70 10
    Dowódca JRG tel. (052) 386 70 30
    Z-ca Dowódcy JRG tel. (052) 386 70 32
  • Jednostka Ratowniczo - Gaśnicza w Szubinie
    ul. Sportowa 7, 89-200 Szubin
    tel. (052) 384 82 61
    Dowódca JRG tel. (052) 384 82 61
    Z-ca Dowódcy JRG tel. (052) 384 82 61

Sposoby przyjmowania i załatwiania spraw w Komendzie Powiatowej PSP:
Komendant powiatowy lub upoważniony przez niego zastępca komendanta powiatowego, przyjmują interesantów w sprawach skarg, wniosków, zażaleń i odwołań raz w tygodniu, we wtorek w godzinach od 8.00. do 10.00. i od 14.00. do 15.30.


Numer 112 jest jednolitym numerem alarmowym obowiązującym na terenie całej Unii Europejskiej.


Numer 112 służy do powiadamiania w sytuacjach zagrożenia zdrowia, życia lub mienia.

Zachowane pozostają numery:

997 - Policja, 998 - Straż Pożarna, 999 - Pogotowie Ratunkowe.


 Co to jest "112"

Numer alarmowy „112” jest jednolitym ogólnoeuropejskim numerem alarmowym zarówno dla telefonów stacjonarnych, jak i komórkowych.

Ogólnoeuropejski numer alarmowy „112” został powołany do życia uchwałą Rady Europy z dnia 29 lipca 1991 roku, a obowiązek ten usankcjonowano postanowieniami dyrektywy 2002/22/WE Parlamentu Europejskiego z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie usługi powszechnej i związanych z sieciami i usługami łączności elektronicznej praw użytkowników (dyrektywa o usłudze powszechnej).

Kierowanie połączeń na numer alarmowy „112” jest bezpłatne.

Ponadto numer „112” można wybrać w telefonie nie posiadającym karty SIM.

Docelowo w Polsce wszystkie zgłoszenia kierowane na numer „112” będą przyjmowane przez operatorów centrów powiadamiania ratunkowego.

Należy dodać, że w Polsce ze względu na przyzwyczajenie, komfort obywateli i specyfikę niektórych wezwań alarmowych zachowane zostały numery alarmowe 997 (Policja), 998 (Państwowa Straż Pożarna), 999 (Pogotowie Ratunkowe).


 Jak dzwonić na "112"

Czyli co należy robić krok po kroku od momentu wybrania numeru 112:

  • miejsce rozmowy powinno znajdować się w pobliżu miejsca zdarzenia i pozwalać na przeprowadzenie spokojnej rozmowy z operatorem (bez zakłóceń),
  • jeśli to możliwe, połączenie z operatorem numeru „112” powinno być wykonane przez osobę znajdującą się bezpośrednio w miejscu zagrożenia lub inną osobę będącą świadkiem danego zdarzenia,
  • po wybraniu numeru „112” należy czekać cierpliwie do momentu zgłoszenia się operatora, nie odkładać słuchawki do czasu, gdy połączenie nie zostanie podjęte (połączenie jest bezpłatne, więc nie generuje kosztów dla zgłaszającego zdarzenie),
  • krótko opisać zdarzenie lub sytuację, której było się świadkiem w celu wezwania przez operatora CPR właściwej służby, podać swoje imię i nazwisko,
  • wskazać miejsce przebywania/adres, w którym miało miejsce zdarzenie lub sytuacja; jeśli to możliwe wskazać najszybszą drogę dojazdu do miejsca zdarzenia,
  • udzielać dodatkowych informacji na zadawane przez operatora pytania,
  • wykonywać polecenia/instrukcje przekazywane przez operatora,
  • nie rozłączać się do czasu wyraźnego polecenia operatora z uwagi na konieczność przekazania najważniejszych informacji o zdarzeniu,
  • jeśli sytuacja nagle się zmieni lub pogorszy, należy szybko o tym powiadomić operatora numeru „112”,
  • należy starać się o chwilowe nie korzystanie z telefonu, z którego dokonywano zgłoszenia na wypadek, gdyby operator próbował skontaktować się ponownie w celu weryfikacji informacji lub udzielenia innych dodatkowych informacji.

CZEGO MOŻESZ SPODZIEWAĆ SIĘ DZWONIĄC NA „112”?

  • Zgłoszenie zostanie skierowane do najbliższego CPR (Centrum Powiadamiania Ratunkowego).

Co zrobi operator odbierający połączenie na numer alarmowy „112”?

  • zapyta o rodzaj zdarzenia i miejsce zdarzenia,
  • wstępnie dokona oceny sytuacji i dokona weryfikacji, która służba powinna być skierowana do miejsca zdarzenia,
  • poinformuje o rodzaju zdarzenia właściwe służby ratunkowe najbliższe miejscu zdarzenia, dlatego tak istotne jest jak najbardziej precyzyjne wskazanie lokalizacji,
  • jeśli zajdzie taka potrzeba, operator może połączyć osobę zgłaszającą zdarzenie bezpośrednio z dyspozytorem danej służby np.: z dyspozytorem medycznym.

Należy pamiętać, że w przypadku zagrożenia kilka osób może dzwonić jednocześnie na numer alarmowy „112”, zgłaszając to samo zdarzenie. Nie należy się irytować, kiedy operator dokona przyjęcia zgłoszenia i po dokonaniu weryfikacji oraz zadaniu jednego lub dwóch pytań, szybko zakończy rozmowę. Działanie to ma na celu uniknięcie blokowania linii oraz powielania tych samych informacji o zdarzeniu, do którego zostały już zadysponowane właściwe służby. 


 Kiedy dzwonić na "112"

Numer ten służy wyłącznie do powiadamiania w nagłych sytuacjach zagrożenia zdrowia, życia lub mienia, np.:

  • pożary,
  • wypadki drogowe,
  • kradzieże,
  • włamania,
  • w przypadku użycia przemocy,
  • nagłe omdlenia i utrata świadomości,
  • poważne uszkodzenie ciała i silne krwawienie,
  • przypadki porażenia prądem,
  • rozpoznania osoby poszukiwanej przez Policję,
  • inna nagła sytuacja zagrażająca zdrowiu, życiu lub bezpieczeństwu i porządkowi publicznemu.

 Kiedy nie dzwonić na "112"

Nie należy dzwonić na numer „112” kiedy zaistniała sytuacja nie jest niebezpieczna i nie stwarza zagrożenia dla zdrowia, życia lub mienia lub w innych sytuacjach, takich jak:

  • zgłoszenie fikcyjnego zdarzenia lub tylko dla zabawy,
  • w celu poinformowania, że nie potrzebujesz pomocy,
  • w celu sprawdzenia czy numer „112” naprawdę działa,
  • w celu ustalenia danych kontaktowych firmy lub osoby (telefon, faks, cennik usług, działalność itp.),
  • w celu poinformowania o ograniczeniach i utrudnieniach w ruchu drogowym lub o złym stanie technicznym dróg,
  • w celu uzyskania informacji o rozkładzie jazdy komunikacji miejskiej, kolejowej lub lotniczej,
  • w celu uzyskania połączenia międzynarodowego,
  • w celu wezwania taksówki, zamówienia kwiatów, dania z restauracji, baru, pizzeri, itp.,
  • w celu wyrażenia opinii na dany temat, wydarzenia lub na temat osoby publicznej,
  • w celu uzyskania konsultacji i porady lekarskiej.

Pamiętaj! Dzwoniąc na numer alarmowy „112” bez potrzeby i uzasadnienia, blokujesz linię telefoniczną osobie, która właśnie w tej chwili może potrzebować natychmiastowej pomocy, a nie może połączyć się z operatorem w CPR. Zastanów się – TY też możesz kiedyś potrzebować pomocy! 


Powiat nakielski położony jest w zachodniej części województwa kujawsko-pomorskiego na terenie Pradoliny Toruńsko - Eberswaldzkiej. Zajmuje 1120 km2 powierzchni, co stanowi 6,2 % obszaru województwa. 
Obszar działania (obszar chroniony) Komendy Powiatowej PSP w Nakle nad Notecią obejmuje tereny następujących gmin: 

  

Na terenie powiatu nakielskiego zadania związane z ochroną przeciwpożarową realizowane są przez:

  • 2 Jednostki Ratowniczo – Gaśnicze (Nakło nad Notecią oraz Szubin)
  • 15 jednostek OSP włączonych do systemu KSRG (Królikowo, Szubin, Rynarzewo, Dziewierzewo, Gromadno, Kcynia, Sipiory, Nakło n/Not., Paterek, Potulice, Ślesin, Drzewianowo, Mrocza, Witosław, Sadki),
  • 24 jednostki OSP, które działaja poza systemem KSRG (Anieliny, Bnin, Jadwiżyn, Cukrownia Nakło, Polichno, Suchary, Drążno, Kosowo, Rościmin, Samsieczynek, Wiele, Chwaliszewo, Dobieszewo, Ludwikowo, Łankowice, Mieczkowo, Chomętowo, Ciężkowo, Słonawy, Tur, Górki Zagajne, Żurawia, Wąsosz, Żarczyn).